четвъртък, 23 февруари 2012 г.

За "и-то" с ударение - ѝ

Тая тема я започнахме с приятели преди доста месеци вече.


Въпросът, който предизвика лютите ни спорове, беше коя грешка е по-правилна - да се пише с "и" или с "й".
И изобщо 
как да пишем буквата ѝ в интернет пространството


Да, съгласна съм, не е толкова важен, колкото въпросите за ядрените електроцентрали и за добива на шистов газ, разбира се. И вероятно не е достатъчно значим, за да бъде повод за кауза, обаче ми стана мъчно за удареното ѝ. Дискриминирано е някак.
То и за все по-често изчезващото от българската реч твърдо "Лъ", което масово е заменено от "Уъ" ми е мъчно, ама това е друга тема.


Връщам се на ѝ-то.


Аз ползвам БДС и откритието ми е за БДС клавиатура.


На клавиатурата в офиса открих "ѝ" на мястото на "A/ь", Shif + "ь" - прави "ѝ". 


На лаптопа ми има отделен бутон, който е между "Z" и "Shift", (на латиница са две точки и наклонена чертичка на него) и с тоя бутон директно си пише "ѝ".


А Деси ме открехна на комбинацията "Alt + 1117", която работи и при фонетични клавиатури.


Чела съм мненията на доста уважавани от мен хора из мрежата и знам, че за удобство вместо "ѝ" не пишат "и", а "й" - заради визуалното сходство с удареното "и".


Но удобно или не, заместването си е компромис. 


След като има начини да бъде изписано "ѝ" мисля, че можем просто да ги ползваме.

Няма коментари: